Medijų meno festivalio „Enter‘19“ I dalies atidarymas

,
Medijų meno festivalis ENTER’19 – I dalis
Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245
gegužės 28 d. – liepos 24 d.
Maloniai kviečiame Jus į medijų meno festivalio „Enter‘19“ I dalies atidarymą gegužės 28 d. (penktadienį) 17.00 val. Šiaulių dailės galerijoje.
gegužės 28 d. (penktadienis)
17.00 val. Festivalio atidarymas.
Elektroninės Rakauskaitės paroda „Vaikščiojimai sau iš paskos“.
Živilės Žvėrūnos, Jolitos Puleikytės, Luko Vigelio ir Mariaus Žalneravičiaus viešų erdvių projektas „Graphizmai“.
Vytauto Viržbicko skulptūra „Esminės klaidos kartojimas“.
Garso aplinka – dj Obcdn (Obsidian).
(Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245)
18.30 val. Malvinos Jelinskaitės fotografijų paroda „Pietrytinis pietryčių vėjas“.
Tomo Andrijausko ir Andriaus Grigalaičio paroda „Nefilmuota tikrovė. Miglos žemėlapiai“.
(Fotografijos muziejus, Vilniaus g. 140)
21.00 val. VDA TF studentų teminė paroda „Horizontų privatumas“.
(LDS Šiaulių skyriaus patalpos, Aušros al. 41)
Liepos 24 d. (šeštadienis)
18.00 val. Portugalų trupės šokio spektaklis „Coin Operated“ (režisieriai Jonas&Lander).
Pristato tarptautinis šokio festivalis „Naujasis Baltijos šokis“.
(Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245)
Nuo lazdos iki algoritminio judesio
Pandemijos skraistė neleidžia įsibėgėti. Todėl šiemet medijų meno festivalis„Enter’19“ sudarytas iš dviejų dalių. Jūsų laukia pavasariniai renginiai ir rudeninis finalas. Gegužės 28 d. pirmoji dalis atidaroma keturiomis parodomis. Šiaulių dailės galerijoje bus pristatyta Elektroninės Rakauskaitės paroda „Vaikščiojimai sau iš paskos“. Turėsime galimybę pasivaikščioti vienos iš garsiausių Lietuvos menininkių kūrybos labirintais. Maršrutas driekiasi nuo Lietuvos meno lauką šokiravusių drastiškų performansų iki garsiausių video meno kūrinių, nuo radikalių formos eksperimentų iki ironiškos refleksijos. Neatsitiktinai Rakauskaitė pirmą kartą atstovavo Lietuvą 1999 metų tarptautinėje Venecijos meno bienalėje. Jos kūriniuose – plaukai ir žiedlapiai, medus ir šokoladas, taukai ir jos kūnas. Visa materijos įvairovė pasitelkiama gilioms įžvalgoms, moterišku jautrumu persmelktai gyvenimo refleksijai. Šioje apžvalginėje parodoje šalia legendinių kūrinių bus ir naujienų. Rakauskaitė sugeba atrasti ryšius, kur jų nematome, prasmes, kur jų neturėtų būti. Šį kartą menininkė kūrybiniam dialogui kviečia garsų lazdų drožėją iš Kelmės Mečislovą Ežerskį. Kaip tai siejasi su medijų menu? Elektroninės Rakauskaitės vaizduotėje dera nesutaikomi dalykai. Ir jie veikia – taip medis tampa svarbiausia medija.
Atidarymo metu garsinę odisėją kurs dj Obcdn (Obsidian), o tai reiškia, kad rafinuota garso skulptūrų aplinka garantuota.
Kūrinių bus ir miesto erdvėse. Živilės Žvėrūnos, Jolitos Puleikytės, Luko Vigelio ir Mariaus Žalneravičiaus viešų erdvių projektas „Graphizmai“ tęsia galerijos plėtojamą invaziją į gatves. Ant sienų, tarpuvartėse įsikurs didžiuliai psichodelinės grafikos kūriniai. Tai labai privačių, „monitorinių“ menininkų regėjimų transformacija į ryškiaspalvius kitų planetų gyvenimus, kurie praeiviams primins apie vaizdinio galią ir jo įtaką sapnams.
Visi jau spėjo pamėgti šalia galerijos stovėjusią Vytauto Viržbicko skulptūrą „Esminė klaida“. Atidarymo proga ji bus atnaujinta ir pertapyta. Droną tramdantys berniukas ir katinas bus tie patys bet ir visiškai kiti.
„Enter“ festivalis plečia savo ribas ir kviečia į vilnietės Malvinos Jelinskaitės parodą „Pietrytinis pietryčių vėjas“ Fotografijos muziejuje. Malvina yra viena paslaptingiausių Lietuvos menininkų. Baigusi filosofijos ir menotyros studijas, ji laisvai audžia sudėtingus minties ir meno interpretacijų ornamentus. Tačiau kūrybiškai labiau reiškiasi kaip fotografė ir menininkė. Retai dalyvaudama parodose, Malvina slapukauja dvigubai – jos tirpstantys fotografiniai vaizdiniai kupini laukimo ir netikėtų nušvitimų, o ji pati retai dalinasi savo meniniais ieškojimais su publika. Todėl šios originalios asmenybės paroda fotografijos muziejuje labai laukiama dėl kelių priežasčių.
Pirma, Malvina šią parodą skiria savo gimtam Šiaulių miestui. Neatsitiktinai paroda vadinasi „Pietrytinis pietryčių vėjas“. Tai užuomina į gyvenimo skersvėjus Pietiniame rajone. Antra, tai netradicinė fotografijos paroda, greičiau, antigravitacinė šviesos virpėjimų kolekcija. Todėl ši ekspozicija kontrasto principu labai įdomiai suskambės muziejaus erdvėse. Trečia, turėsime galimybę pamatyti išplėstinės fotografijos meną, pasąmoninės optikos žaismą, kuris labai tinka medijų meno festivalio „Enter“ nuotaikai.
Taip pat Fotografijos muziejuje galėsime tyrinėti Tomo Andrijausko ir Andriaus Grigalaičio parodos „Nefilmuota tikrovė. Miglos žemėlapiai“ maršrutus. Jie klaidinti ir migloti. Tačiau labai dažnai, tai kas svetima ir baugina, greitai tampa artimiausia aplinka. Autoriai pateiks receptus, kaip tai padaryti.
LDS Šiaulių skyriaus patalpose bus eksponuojami VDA Telšių fakulteto studentų tekstiniai – vizualiniai intymios kasdienybės dienoraščiai. Kaip įkyri ir nepastebima buities detalė tampa universaliu simboliu? Kūriniai klausia ir atsako.
Liepos 24 d. portugalų trupės šokio spektaklis „Coin Operated“ (režisieriai Jonas&Lander) uždarys pirmą „Enter19“ festivalio dalį. Šį spektaklį pristato tarptautinis šokio festivalis „Naujasis Baltijos šokis“. Tačiau tai labiau šokio skulptūra, performansas, judesių fabrikas, galerijos erdvei pritaikyta gyva instaliacija. Ateikite ir pamatysite kaip galima suderinti kompozicinę simetriją ir beprotybę, algoritminį judesį ir jausmų gilumas.
Antroji festivalio „Enter19“ dalis prasidės rugpjūčio mėnesio pabaigoje, nes rudenėjančios prieblandos bus palankesnės šviesos instaliacijoms, ir tikėkimės, kad pandemija užleis vietą kūrybai ir bendravimui.

Elektroninės Rakauskaitės paroda „Vaikščiojimai sau iš paskos“

Autorė apie parodą:

“Kiekvienas tapytojas žino, kad laiku nesustojus galima nepataisomai sugadinti ir- ar nuvarginti tapinį. Aštuntame dešimtmetyje artėjant tapybos studijų tuometiniame dailės institute pabaigai įkvėpta daugiasluoksnių
aptrupėjusių Vilniaus senamiesčio sienų buvau pradėjusi dreifuoti mentele glaistomų aliejinių dažų paviršiuose. Gramdžiau, anglų kalba raižiau- iki graffiti era LT- (ne)atsitiktinius užrašus, klijavau ir “tirpinau” popierinių skelbimų likučius… Kuo labiau nuvargintas ir sugadintas paviršius- tuo įtikinamiau. Šių dienų tokios tapybos atitikmuo (mega skalėje) galėtų būti vėlyvoji A. Richterio spalvinė abstrakcija.
“Practice makes perfect” ir “nekartoti to, kas jau yra padaryta”- jei likimas į Lietuvą nebūtų atskraidinęs Kęs. Zapkaus, turbūt būčiau “amžiams pastrigusi” tapybos žanre…
Skausmingas baigiamojo “Hommage a’ Monet” (“Net nepradėta tapyti”) darbo nuvertinimas kuriam laikui atgrasė nuo vaizduojamojo meno konteksto – to laikotarpio alternatyva užsimiršimui – Fashion asamblėjos Jūrmaloje ir Rygoje. Rūbų dizainerio ir vaikščiojimo ant podiumo patirtis suteikė kūrybiškos kergimo drąsos konstruojant konceptualius plaukuočio, marškinėlių iš džiovintų jazminų žiedlapių objektus, netrukus tapusius pirmos personalinės parodos ŠMC turiniu (1995 m.). Išlieti iš juodo šokolado nukryžiuotieji, ant “gegutės ašarėlių” smilgų kilimėliui suvertos ir sudžiovintos žemuogės – instaliacijos, devintame dešimtmetyje atvėrė ir rezidencijų užsienyje duris. “Vaikščiojimai sau iš paskos”- kūrybos revizijos rezultatas. Projekte pristatomi perdirbiniai, adptacijos ir kelios šviežios realizacijos. Galerijos prieangyje žiūrovą pasitinkantis “Šlovė palauks” (2020 m.) lauro lapų aromatase – kūniška “pasiekimais” vertinamos kūrybos skonio išraiška. Gigantomaniška Medlievos krūmo šakų šluota – provokuojančiame įveiksminimo laukimo režime. Pirmo galerijos aukšto ekspozicijoje pristatomas video “Taukuose” 1998 metais nufilmuotas Vokietijoje, Akademie Schloss Solitude. Šis darbas rodomas pirmą kartą – NDG nuolatinėje ekspozicijoje, kur galima pamatyti kitą “Taukuose” video versiją, filmuotą trimis kameromis. Vaizdinė inspiracija, kūrinio prototipas – Vilendorfo Venera.
2021 m. video apie lazdų drožėją Mečislovą Ežerskį iš Kelmės turi du man labai svarbius aspektus: sutapimo – bendrapavardis Modestas Ežerskis – antrame galerijos aukšte eksponuojamų “Vilniaus Benamiai” (2000 m.) fotografijų serijos bendraautorius, ir… atpažinimo,- niekada nesutikto mano mamos tėvo, raišumą ramsčiusio lazda dėl vaikystėje patirtos nesėkmingos dubens kaulo operacijos… Eksponuojamų lazdų skaičius – 27, nėra atsitiktinis, būdamas 27 – erių po darbe patirtos traumos Mečislovas sugrįžo iš komos gyventi stebuklinį gyvenimą…
Antrame galerijos aukšte medžio drožinių seriją tęsia koplytėlė su atšviežinta “Rūpintojėlis” video versija. Objektas specialiai kurtas pirmai ŠMC medijų parodai “Sutemos”, 1998 m.
Balto audinio raukinys – siuvinys “Joanai Arkietei” (1995m.), taip pat teminis kūrinys, sumanytas tokiu pat pavadinimu parodai Vilniaus ŠMC. Parodos ypatumas – dalyvės vien moterys. Kūrinys pirmą kartą įveiksminamas Šiauliuose, 2021 m. Po daugiau nei dvidešimt metų realizuota ankstyvajame kūrybos etape sumanyta “Pilnavidurė klausykla” (2020 m.).
“Mano Amerika” video nufilmuotas Čikagos priemiestyje 2003 metais, viešint pas seserį. Nei viena jos pažįstama nenorėjo būti identifikuota užsiimanti (emigrantų aplinkoje gėdinga) žemos kvalifikacijos veikla, tad teko porai mėnesių įsidarbinti pačiai. Rake. NFT. (2021 m.) Veliūro šukavimo inspiracija – Rakė – pavardės trumpinys (rake, anglų k.- grėblys, įrankis, naudojamas vagoti japonišką Zen sodą) ir Šiaulių dailės galerijos logotipas. Jei prisilietus paliksite įspaudą – ženklą fiksuokite, įkelkite į internetą – tapsite prieigos prie kūrinio kūrėju. NFT technologija tokia nauja ir taip pat neapčiuopiama, kaip ir užtempto ant porėmio audinio tekstūros kismas, išliekamąją vertę įgaunantis tik kaip skaitmeninis menas. “Sugadinote ar nuvarginote”- paglostykite “paplaukiui”;)”

Elektroninė Rakauskaitė.
Šiauliai, 2021 m. gegužės 28 d.

Festivalio rėmėjai:
Šiaulių miesto savivaldybė
Lietuvos kultūros taryba
Partneriai:
Fotografijos muziejus
LDS Šiaulių dailininkų organizacija
Lietuvos šokio informacijos centras
VDA Telšių fakultetas
Rengėjas:
Šiaulių dailės galerija
Festivalio dizaino autorius Marius Žalneravičius
Skills

Posted on

2021 20 gegužės